Jak być dobrym opiekunem osoby starszej

Jak być dobrym opiekunem osoby starszej

Aby być dobrym opiekunem osoby starszej, należy dbać również o siebie. Obowiązek sprawowania opieki nad osobą chorą przewlekle, osobą starszą, niesie za sobą pewne koszta natury emocjonalnej, fizycznej i materialnej. Zmianie ulega nasz dotychczasowy styl życia, role społeczne, które pełnimy od lat, zadania, nasza codzienność. Trzeba przeprowadzić diametralną reorganizację całego naszego życia, podstawowych, mogłoby się wydawać, spraw. Przede wszystkim jednak musimy nauczyć się radzić sobie z lękiem, żalem, goryczą i bezsilnością oraz stawić czoła ogromnemu przeciążeniu.

Trzeba przeprowadzić diametralną reorganizację całego naszego życia

Gdy przychodzi nam zaopiekować się bliską osobą

Gdy przychodzi nam zaopiekować się bliską osobą, spychamy często własne potrzeby na dalszy plan. Poświęcamy się całkowicie drugiej osobie. Czujemy taką powinność, ale i oczekiwania społeczne mają podobny wydźwięk. Niestety zaniedbanie się, oddanie się podopiecznemu bardzo często prowadzą do uwięzienia w roli opiekuna, co w konsekwencji przeradza się w wyczerpanie fizyczne i emocjonalne, a nawet depresję.

Dlatego właśnie tak ważne jest pamiętanie o sobie, swoich oczekiwaniach, planach i potrzebach. Ważne jest, aby zadbać o regenerację własnych sił i równowagę psychofizyczną, dlatego zaleca się lekkie i mało absorbujące ćwiczenia ruchowe oraz relaks emocjonalny.

Ważne jest pamiętanie o swoich oczekiwaniach i potrzebach

Ćwiczenia ruchowe oraz relaks emocjonalny

Aby zregenerować własne siły i odzyskać równowagę psychofizyczną, zaleca się ćwiczenia ruchowe oraz relaks emocjonalny. Poniżej przedstawiamy zestaw ćwiczeń, które pozwolą nam na relaks emocjonalny.

  • Rozmawiajmy z innymi ludźmi

Poprawne relacje międzyludzkie to jedna z podstaw piramidy zdrowia psychicznego. Nie zapominajmy o znajomych i przyjaciołach. Niezwykle ważne jest mieć osoby, z którymi możemy porozmawiać, spotkać się, oderwać od codzienności.
Utrzymywanie kontaktu z kimś życzliwym, z kim można wymienić się troskami, będzie dla nas ogromnym emocjonalnym wsparciem

Poprawne relacje międzyludzkie to jedna z podstaw piramidy zdrowia psychicznego

  • Pamiętaj, że masz prawo do wszystkich swoich uczuć

Pamiętaj, że masz prawo do wszystkich swoich uczuć – złości, żalu, rozczarowania, napięcia spowodowanego zaistniałą sytuacją. Nie tłum tych uczuć. Możesz czuć się zmęczony, zniecierpliwiony, bezsilny, rozdrażniony. Wszystkie te emocje są jak najbardziej naturalne

  • Zadbajmy o czas poświęcony tylko sobie

Zadbajmy o czas poświęcony tylko sobie, na rozwijanie własnych pasji i zainteresowań. Zajmijmy się czymś, co sprawia nam przyjemność. Przewertujmy repertuar i wybierzmy się do kina, poczytajmy lekką literaturę, pójdźmy z przyjaciółmi do restauracji, upiecz ciasto, jeśli to właśnie lubisz robić

  • Zrelaksuj się

Poświęć minimum piętnaście minut dziennie na wybraną technikę relaksacyjną. Głęboko oddychaj, licz swoje oddechy, skanuj całe swoje ciało, wizualizuj sobie przyjemne sytuacje, miejsca, wspomnienia. Medytacja jest coraz bardziej powszechną formą relaksacji i każdy może się jej nauczyć

  • Nie wymagaj od siebie niemożliwego

Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Jeśli zdarzy nam się o czymś zapomnieć, poniosą nas złość i nerwy, spróbujmy być wobec siebie wyrozumiali

  • Masz prawo do odpoczynku

Pamiętaj, że masz prawo do odpoczynku, wyjścia. Nie odmawiaj sobie tego

  • Bądźmy szczerzy z osobą, którą się opiekujemy

Bądźmy szczerzy z osobą, którą się opiekujemy – z mężem, żoną, rodzicem, przyjacielem. Jeśli odczuwamy zbyt wielkie zmęczenie lub irytację jakimś zachowaniem naszego podopiecznego, otwarcie mu o tym powiedzmy. Szczerze, otwarcie, bez wyrzutów. Pamiętajmy, że nasze potrzeby są równie ważne

Szczerze, otwarcie, bez wyrzutów

  • Dbaj o swoje zdrowie

Jeżeli dostrzeżesz coś niepokojącego w zachowaniu swojego ciała, udaj się do lekarza i postępuj zgodnie z jego instrukcjami. Nie zaniedbuj siebie. Bez sił i zdrowia nie będziesz w stanie w odpowiedni sposób zająć się potrzebującą osobą

  • Panuj nad swoją dietą

Wbrew pozorom to, co jemy, w dużym stopniu wpływa na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Podstawowymi zasadami zdrowego odżywania to częste jedzenie małych porcji, wypijanie około półtora litra wody dziennie, nie spożywać posiłków do trzech godzin przed zaśnięciem, unikać cukru, tłuszczu zwierzęcego i smażonych potraw

To, co jemy wpływa na nasze samopoczucie

  • Jedz więcej warzyw i owoców

Pomyśl o sobie

Zajmowanie się schorowaną lub starszą osobą jest zajęciem trudnym i stresującym, bardzo obciążającym psychicznie. Możesz czuć się przygnębiony, otępiały, żywić wobec siebie wyrzuty sumienia, gdy na przykład masz ochotę wyrwać się na pogaduchy z przyjaciółmi, zostawiając podopiecznego w domu.

Zajmowanie się schorowaną lub starszą osobą jest trudnym i stresującym zajęciem

Jeśli czujesz przeciążenie, smutek, niezadowolenie z siebie, niedosypiasz lub miewasz często koszmary, źle o sobie myślisz, udaj się do specjalisty. Być może masz wczesne stadium depresji, którą trzeba wyleczyć.

Post Author: care4you

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *